سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر رویه

از خواص نارنج اینست که آب میوه نارنج ترش ، مطبوع و سرشار از ویتامین C می باشد . و در مصارف غذائی مشابه سرکه و آبلیمو به کار می رود . گل درخت نارنج که بنام بهار نارنج موسوم است بسیار زیبا و معطر است . علاوه بر میوه نارنج ، بهار نارنج و برگ درخت نارنج مصارف قابل ذکری دارند .

خواص نارنج

خواص نارنج

خواص نارنج بی نظیر است .  نارنج میوه ایست خوراکی که درخت آن در شمال و جنوب ایران پرورش داده می شود برگ این درخت در تمام ایام سال سبز است و منظره ای بسیار زیبا دارد . از خواص نارنج اینست که آب میوه نارنج ترش ، مطبوع و سرشار از ویتامین C می باشد . و در مصارف غذائی مشابه سرکه و آبلیمو به کار می رود . در 100 گرم آب نارنج مقدار ویتامین ها به قرار زیراست :

ویتامین A 3 واحد – ویتامین B1 14 میلی گرم – ویتامین B2 6 میلی گرم – ویتامین C 250 میلی گرم .

گل درخت نارنج که بنام بهار نارنج موسوم است بسیار زیبا و معطر است . علاوه بر میوه نارنج ، بهار نارنج و برگ درخت نارنج مصارف قابل ذکری دارند .

خواص نارنج : برگ نارنج

از تجزیه شیمیایی برگ درخت نارنج موارد زیر را بدست آورده اند :

1-اسانسی معطر با بوی مطبوع

2-استاکیدرین

3-یک ماده تلخ

4-هسپریدین و غیره

آرام بخش – ضد تشنج و هضم کننده بودن از خواص نارنج و برگ نارنج است . برای هر یک از این موارد ممکن است 5 تا 10 گرم برگ تازه نارنج را در یک لیتر آبجوش دم کرده به تدریج صبح و ظهر و شب 1 تا 2 استکان با کمی شکر شیرین نموده تناول نمایند . ممکن است یک برگ تازه و تمیز نارنج را در یک استکان آبجوش قرار دهند . چند دقیقه صبر کنند تا مواد مثر آن وارد آب گشته به صورت چای مصرف نمایند .

برگ درخت نارنج را اگر با دست تحت فشار قرار داده له کنند عطر ملایم و مطبوعی از آن خارج می شود که استشمام آن برای آرامش اعصاب و برطرف نمودن اندوه مفید بوده انسان را فرحناک می نماید .

خواص نارنج : پوست نارنج

از تجزیه پوست نارنج مواد زیر را بدست آورده اند :

1-هسپریدین
2- ایزوهسپریدین
3- اورانتامارین و اسید اورانتاماریک
4- اسید هسپریک
5- اسانس
6- ماده تلخ
7- لعاب ( موسیلاژ)

مقوی معده – صفرابر و ضد خونریزی داخلی است . برای این منظور از پوست زرد نارنج شربت یا مربا تهیه نموده بیمار تناول می کند .

رفع کننده سم عقرب است . برای این بیماران شرط اول اینست که هر چه زودتر به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنند تا با تزریق سرم ضد زهر عقرب اقدام به معالجه آنها شود . علاوه بر این ممکنست از پوست نارنج نیز استفاده نمایند . بدین منظور باید پوست تازه و زرد رنگ نارنج را در آب خیسانده مدتی صبر کنند تا مواد موثر آن وارد آب شود و سپس از این آب با کمی شکر به بیمار عقرب گزیده می خورانند .

طرز تهیه روغن نارنج

پوست زرد نارنج را همراه با بهار نارنج (شکوفه آن) در روغن کنجد ریخته به مدت 3 هفته در آفتاب میگذارند و سپس صاف کرده به مصرف می رسانند .

 خواص نارنج : بهار نارنج Orange flower

گل درخت نارنج را بهار نارنج می نامند که در اوایل فصل بهار پدیدار می شود . این گل پنج گلبرگ سفید معطر و در حدود 20 پرچم دارد . به گزارش اسان طب بهار نارنج هنگامیکه تازه است بوی معطر و بسیار مطبوعی دارد . برای مصارف دارویی ، بهارنارنج را بحالت غنچه هنگام صبح از درخت می چینند و به سرعت در تاریکی خشک می کنند . ولی خشک کرده آن عطرش کمتر می شود .

 

منبع مطلب خواص نارنج : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


آلرژی هایی که در بینی مشکلاتی را ایجاد می کنند ، از جمله تب یونجه یکی از انواع حساسیت در کودکان است . هنگامی که گرده های گل در بهار در هوا پخش می شوند ، بعضی از افراد شروع به عطسه می کنند و از بینی آنها آب می اید .

"\"حساسیت"

حساسیت در کودکان

 حساسیت در کودکان نسبت به شیر و شیر خشک ها شایع است . حساسیت نسبت به شیر خیلی کمتر از آن است که اغلب مردم فکر می کنند . بچه های کوچک معمولا از درد دل می نالند ، ولی اغلب به خاطر رشد ناکافی دستگاه گوارش است نه به خاطر حساسیت . در نوزادانی که واقعا آلرژی دارند ، نشانه های همیشگی آلرژی دیده می شود و معمولا به خانواده هایی که آلرژی در آنها به صورت ارثی وجود دارد ، تعلق دارند . شیر مادر برای بچه های خانواده های آلرژیک ایده آل است، ولی در مورد کودکی که شیر خشک می خورد و نسبت به آن حساسیت نشان می دهد باید شیرخشک او را عوض کرد . پزشک معمولا در این گونه موارد شیر خاصی را توصیه می کند .

درباره ی حساسیت در کودکان بیشتر بدانید

آلرژی هایی که در بینی مشکلاتی را ایجاد می کنند ، از جمله تب یونجه  یکی از انواع  حساسیت در کودکان است . هنگامی که گرده های گل در بهار در هوا پخش می شوند ، بعضی از افراد شروع به عطسه می کنند و از بینی آنها آب می اید . این نشان می دهد که بینی این افراد بیش از حد حساس است و آلرژی دارد ، چون گرده گل بقیه مردم را اذیت نمی کند . بعضی از مردم در فصول بهار به گرده های درختان خاصی حساسیت نشان می دهند و دچار تب یونجه می شوند . اگر بینی کودک شما برای هفته های متمادی ، آن هم در مواقع خاصی از سال ، می خارد ، باید با پزشک مشورت کنید . از نشانه هایی که کودک نسبت به مواد مختلف نشان می دهد و از سابقه خانوادگی شما ، پزشک می تواند نوع آلرژی را تشخیص بدهد . به گزارش اسان طب شربت ها و قرص های ضد حساسیت و استفاده از اسپری داخل بینی در کاهش عطسه و سایر نشانه ها تاثیر دارد . در بعضی از موارد بسیار جدی تب یونجه ، داروی تزریقی توصیه می شود .

سایر حساسیت های بینی ممکن است کمتر شایع باشند ، ولی مشکلاتی بیش از تب یونجه به وجود بیاورند . حساسیت در کودکان نسبت به پر متکا یا موی سگ ، خاک و غبار خانه یا سایر مواد از این جمله هستند . این حسایت ها در تمام طول سال ادامه پیدا می کنند ، دائما از چشم و بینی آب می آید و باعث می شود که کودک از دهان نفس بکشد و فرد مبتلا را واقعا کلافه و عصبی می کند . انسداد دائمی بینی ممکن است کودک را در معرض عفونت های سینوسی قرار دهد .

آسم در بستری کردن کودکان در بیمارستان و غیبت آنها از مدارس نقش زیادی دارد . در این نوع حساسیت در کودکان بر خلاف تب یونجه که بینی دچار حساسیت می شود ، مجاری تنفسی کوچک در ریه ها حساسیت نشان می دهند .

هنگامی که ماده تحریک کننده به مجاری کوچک هوایی می رسد ، این مجاری ورم می کنند و ترشح غلیظی از آنها بیرون می اید و مجاری تنگ می شوند ، در نتیجه تنفس دشوار و با تقلا و صدای زیادی همراه می شود . سرفه ( مخصوصا سرفه های شبانه ) به دنبال تنفس دشوار می آید .

 

منبع مطلب حساسیت در کودکان : سایت آسان طب

http://asanteb.com/

 

آموزش کودک باهوش را میتوان با برانگیختن فعالیت های مفید در آنان که تدارک آنها برای پدر و مادر مقدور باشد و از طریق مشارکت با کودک می توان انجام داد . رفتن به موزه ها ، باغ وحش و کتابخانه ها می تواند اشتهای عظیم کودک باهوش را برای یادگیری تغذیه کند .

کودک باهوش

کودک باهوش

کودک باهوش نسبت به سایر همکلاسی ها هوش سرشاری دارد . در کلاسی که توقع همه این است که شاگردان دقیقا در یک سطح باشند ، کودکی که باهوش تر از اغلب بچه هاست کسل می شود ، چون درسها به نظرش آسان و تکراری می رسند . ایا چنین شاگردی را باید به کلاس بالاتر فرستاد یا او را باید در کنار شاگردان همسن و سالش نگه داشت ؟ یک پدر و مادر دلسوز در چنین مواقعی چه باید بکنند ؟

درمورد کودک باهوش بیشتر بدانید …

به اعتقاد من پدر و مادر هوشیار و حساس غالبا بهتر از معلم فرزندشان از توانایی های او خبر دارند ، بنابراین اگر فکر می کنید کودک شما از کلاس بالاتر از کلاس خودش استفاده بیشتری می برد ، موضوع را با معلم و مشاور مدرسه مطرح کنید .

به رغم تصمیمی که گرفته می شود ، این مسئولیت شماست که ببینید ایا مهارت های کودک شما به شکلی که بتواند از نیروهای بالقوه خود به بهترین وجه استفاده کند ، بهره برداری می شود یا نه .

کلاسی را جهشی طی کردن ، همیشه پاسخ مناسبی به این مساله نیست و خطراتی را هم در بر دارد . اگر فرزند شما از نظر جثه بزرکتر از همسن و سالهای خود است و از نظر اجتماعی هم پیشرفت خوبی دارد ، ممکن است انتقال به کلاس بالاتر برایش مفید باشد ، ولی اگر جثه کوچکی دارد و در ورزش ها نمی تواند با دیگران رقابت کند و یا علائقش با سایر شاگردان کلاس بالاتر همخوانی ندارد ، ممکن است منزوی شود و تنها بماند .

کودک باهوش  قبل از اینکه به مدرسه برود به وسیله کنجکاوی ، رشد زبانی و علاقه به خواندن و نوشتن ، هوش سرشار خود را نشان می دهد . مربیان تعلیم و تربیت سالهاست که می دانند با ترغیب کنجکاوی و علایق کودک از طریق صحبت کردن با او و کتاب خواندن هر روزه برای او و در معرض دنیا قرار دادنش ، بهترین شیوه برای کمک به کودک است که همه قابلیت های خود را بروز دهد .

آموزش کودک باهوش را میتوان با برانگیختن فعالیت های مفید در آنان که تدارک آنها برای پدر و مادر مقدور باشد و از طریق مشارکت با کودک می توان انجام داد . رفتن به موزه ها ، باغ وحش و کتابخانه ها می تواند اشتهای عظیم کودک باهوش  را برای یادگیری تغذیه کند . شاید بخواهید که رفتن به کنسرت موسیقی ، مسافرت و گردش در طبیعت را هم بر آنچه گفتیم بیفزایید . این کارها تجربه های کودک شما را غنی می سازد و او را با آگاهی وسیع تری نسبت به دنیای بیرون به سر کلاس می فرستد .

گاهی اوقات شاید پدر و مادر بیشتر از آنچه که تشخیص می دهند ، در مورد فرزندان خود آرزوهایی را در سر می پرورانند و آنها را وادار می سازند که فعالیت های هوشی فراتر از توانایی خود را انجام بدهند و این کار را به قیمت از دست رفتن امنیت عاطفی و میل کودک به انسان سالم و شاد بودن انجام می دهند .

مثلا هنگامی که کودک در چهار سالگی خانه بازی می کند ، پدر و مادر از کنار موضوع ، راحت می گذرند ، ولی اگر همین کودک شروع به خواندن کند ، چشم های پدر و مادرش از خوشحالی برق می زند و علاقه آنها به کودک جلب می شود . کودک باهوش  این موضوع را تشخیص می دهد و بر فعالیت خود می افزاید . به گزارش اسان طب  نتیجه این که کودک از فعالیت مناسب سن خود دست بر می دارد و به طرف کاری می رود که قبل از سن دبستان اصلا لازم نیست .

 

منبع مطلب کودک باهوش : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


ستانک اگر درست از آن استفاده شود ، راه موثرتری برای جلوگیری از مکیدن شست است ، اغلب کودکانی که برای چند ماه اول زندگی پستانک می خورند ، هیچ وقت شست خود را نمی مکند ، حتی اگر در ماه سوم یا چهارم پستانک را کنار بگذارند .

پستانک

پستانک

پستانک به آرام کردن کودک کمک می کند . پستانک انواع مختلفی دارد و از دو بخش پلاستیکی و کائوچوئی  تشکیل شده است . قسمت کائوچویی نمی گذارد پلاستیک وارد دهان کودک شود و جلوی خفگی او را می گیرد .

نوزادی که گاهی احساس ناراحتی می کند ، اغلب با مکیدن پستانکش آرام می شود ، ما نمی توانیم علت این است که ایا مکیدن واقعا کودک را آرام می کند ویا او را مشغول نگه می دارد تا از واکنش عمیق مکیدن لذت ببرد .

پستانک اگر درست از آن استفاده شود ، راه موثرتری برای جلوگیری از مکیدن شست است ، اغلب کودکانی که برای چند ماه اول زندگی پستانک می خورند ، هیچ وقت شست خود را نمی مکند ، حتی اگر در ماه سوم یا چهارم پستانک را کنار بگذارند .

بعضی ها می پرسند اگر قرار است پستانکها جای مکیدن شست را بگیرد فایده ان چیست . کودکی که پستانکش را  می خورد معمولا در ظرف چند ماه آن را کنار می گذارد ، در حالی که بچه ای که شست می مکد ، ممکن است آن را تا دو سالگی هم ادامه بدهد . به گزارش اسان طب از آن مهمتر این که  پستا نک دندان ها را از جای خود خارج نمی کند .

چگونه می شود برای جلوگیری از مکیدن شست از پستانک استفاده کرد ؟

حدود 50 درصد بچه ها فقط گاهی و برای مدت کوتاهی انگشت خود را می مکند . در مورد آنها لازم نیست جلوی دستشان را بگیرید یا به آنها پستانک بدهید.

اگر کودک برای چند ماه به مکیدن شست عادت کند ، بعید است که پستانک را بپذیرد . او نه تنها از مکیدن شست لذت برده ، بلکه حس کردن گرما و پوست شست هم به او لذت داده است . اگر می خواهید به کودک پستانکی بدهید ، آن را در روزهای اول زندگی به او بدهید .

بهترین موقع برای دادن پستانک وقتی است که کودک با دهانش دنبال چیزی می گردد و سعی می کند هر چه را که دم دستش می اید ، بمکد در ماههای اول زندگی کودک به ندرت پیدا می شود ، مگر آن که بخواهد شیر بخورد . در سه ماه اول زندگی ، کودک هر قدر که دلش می خواهد به او پستا نک بدهید و مطمئن باشید که بعدها خودش دست بر می دارد .

نکته :

هنگامی که کودک دندان های کمی دارد ، ممکن است بخش لاستیکی پستانکش را بجود . تکه های آن می تواند باعث خفگی کودک شود ، بنابراین وقتی پستا نک کهنه می شود ، مورد جدیدی بخرید .

 

منبع مطلب پستانک : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


در عفونت گوش در کودکان معمولا گوش آن قدر متورم نمی شود که درد بگیرد . مگر این که سرماخوردگی خیلی طول بکشد . بچه بالای دو سال می تواند به شما بگوید چه شده ، ولی نوزاد گوش خود را می مالد و یا به شدت و ساعتها گریه می کند .

عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش در کودکان در بچه های کوچک متداول است ، بعضی از بچه ها به محض این که سرما می خورند گوش درد می گیرند . در دو سه سال اول زندگی ، گوش درد بیشتر دیده می شود . در واقع گوش درد در نتیجه تورم گوش میانی به وجود می آید و معمولا هم ادامه پیدا نمی کند .

عفونت گوش در کودکان چیست ؟

عفونت گوش در کودکان در نتیجه تورم گوش میانی و توسط باکتری یا ویروس ایجاد می شود . گوش میانی از طریق لوله استاش به حلق راه دارد . وقتی که به هر دلیلی این لوله بسته شود (از جمله خلطی که در اثر سرماخوردگی تشح می شود یا تورم ناشی از حساسیت یا لوزه های بزرگ شده ) مایع گوش میانی نمی تواند به عقب حلق بریزد و باکتری ها و ویروس هایی که در عقب حلق هستند وارد لوله استاش می شوند و مایع گوش میانی را عفونی می کنند . چرک شکل می گیرد و گوش میانی متورم و دردناک می شود .

در عفونت گوش در کودکان معمولا گوش آن قدر متورم نمی شود که درد بگیرد . مگر این که سرماخوردگی خیلی طول بکشد . بچه بالای دو سال می تواند به شما بگوید چه شده ، ولی نوزاد گوش خود را می مالد و یا به شدت و ساعتها گریه می کند . کودک ممکن است تب داشته باشد یا نداشته باشد . هر وقت فرزند شما گوش درد می گیرد باید با دکتر تماس بگیرید ، مخصوصا اگر تب کرده باشد . معالجه عفونت های گوش در مراحل اولیه بسیار ساده تر است .

 گوش درد کودک

درمان عفونت گوش در کودکان

قبل از انکه کودک را به پزشک برسانید برای تسکین درد ، کیسه آب گرم را لای پارچه بپیچید و روی گوش او بگذارید .

استامینوفن یا ایبوپروفن هم درد را کاهش می دهند . شربت سینه محتوی کدئین هم که پزشک قبلا برای کودک تجویز کرده در تسکین درد اثر دارد . از دادن داروهایی که برای بزرگسالان تجویز شده اند خودداری کنید . کدئین در تسکین درد و سرفه اثر زیادی دارد . اگر گوش درد خیلی شدید است می توانید همه این راهها را با هم به کار ببرید ، ولی هرگز بیش از یک بار شربت کدئین دار به کودک ندهید ، مگر آن که پزشک تجویز کند .

گاهی اوقات عفونت گوش در کودکان پرده گوش را پاره میکند و بی آن که کودک از درد یا تب شکایت کرده باشد ، روی متکای او آثار چرک را میبینید . گوش کودک را با پنبه پاک کنید و سپس با پنبه آغشته به آب بشوئید . هیچ وقت پنبه مرطوب را داخل گوش کودک نگذارید . بلافاصله به پزشک مراجعه کنید . به گزارش آسان طب  اگر از گوش کودک چرک می اید و پوستش را تحریک می کند ، پوست را با آب خالص بشویید . هرگز داخل گوش او پنبه نگذارید .

 

منبع مطلب عفونت گوش در کودکان : سایت آسان طب

http://asanteb.com


معمولا نشانه های ابتلای به آنفولانزا در کودکان پنج تا هفت روز پس از آن که بیمار در معرض عارضه قرار گرفته است ، بروز می کنند . بیمار ممکن است حتی قبل از آن که احساس بیماری کند و مدتی هم پس از آن که تب قطع می شود ، آن را به دیگران سرایت بدهد .

آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا در کودکان

 آنفولانزا در کودکان گاهی بیماری آزاردهنده ای است که با سردرد ، گلو درد ، تب دردهای عضلانی ، سرفه ، آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال همراه است . گاهی اوقات درد عضلانی بقدری شدید می شود که کودک دلش نمی خواهد راه برود . تب ممکن است یک هفته و سرفه حتی بیشتر از آن طول بکشد .

معمولا نشانه های ابتلای به  آنفولانزا در کودکان پنج تا هفت روز پس از آن که بیمار در معرض عارضه قرار گرفته است ، بروز می کنند . بیمار ممکن است حتی قبل از آن که احساس بیماری کند و مدتی هم پس از آن تب قطع می شود ، آن را به دیگران سرایت بدهد . به همین دلیل هم این بیماری به سرعت پخش می شود .

درمان  آنفولانزا در کودکان

واکسن آنفولانزا در کودکان تهیه شده است ، ولی از آنجا که ویروس آن دائما تغییر می کند ، هر سال باید واکسن های جدیدی ساخته شوند . از پزشک بپرسید که ایا لازم است شما و فرزندتان واکسن آنفولانزا بزنید یا نه . بچه های مبتلا به آسم و سایر بیماری های ریوی ، بیماری قلبی ، مرض قند و بعضی از اختلالات عصبی هر سال باید واکسن آنفولانزا بزنند .

درمان آنفولانزا در کودکان این است که بچه را آرام و راحت نگه دارید و تا وقتی که دمای بدنش به مدت بیست و چهار ساعت در حالت طبیعی نیست ، وادارش کنید که استراحت کند ، دائما به او مایعات بدهید ، ولی مجبورش نکنید بخورد .

برای درد و تب به او استامینوفن و ایبوپروفن بدهید . ( به کودکان و نوجوانات مبتلا به آنفولانزا آسپرین ندهید . چون آنها را مستعد ابتلا به سندرم ری می کند .)

اگر کودک خیلی بیمار به نظر می رسد ، گوش درد یا اشکالات تنفسی دارد و یا تب او بعد از چند روز قطع نمی شود ، باید پزشک را خبر کنید . عفونت گوش ، سینوزیت یا ذات الریه پس از آنفولانزا به وجود می ایند و باید با آنتی بیوتیک درمان شود.

ذات الریه

نوعی عفونت باکتریایی یا ویروسی است که ریه ها را مبتلا می کند . ذات الریه باکتریایی معمولا بعد از سرماخوردگی طولانی پیش می اید ، ولی گاهی هم بدون هشدار قبلی ایجاد می شود . هنگامی که تب کودک از 38 درجه بالاتر می رود ، تنفسش سریع می شود و دائما سرفه می کند . شما به این بیماری مشکوک می شوید . اگر معالجه زود و بموقع شروع شود ، آنتی بیوتیک می تواند بسیار موثر باشد . بدیهی است به محض مشاهده تب بالا و سرفه های دائمی باید با پزشک تماس بگیرید .

ذات الریه ویروسی متداولتر است و هر چند به آنتی بیوتیک جواب نمی دهد ، ولی کم و بیش با آن معالجه می شود . بسیاری ذات الریه های ویروسی را نمی شود از ذات الریه های باکتریایی تشخیص داد . به گزارش اسان طب در این نوع ذات الریه کودک کمتر بیمار به نظر می رسد هر چند بیماری بیشتر طول می کشد . درمان این بیماری ارام است و دو تا چهار هفته طول می کشد .

 

منبع مطلب آنفولانزا در کودکان : سایت آسان طب